onsdag 5 maj 2010

Skilda på låtsas

Ja, nu tror ni väl att jag är riktigt knäpp som hittar en bok på biblioteket med titeln Skilda på låtsas - i stället för skilsmässa av Kristina Haggård, som jag lånar hem och läser, innan jag ens har hunnit flyttat ihop med pojkvännen.

Egentligen är det nog inte så dumt som det låter då jag vet hur svårt det kan vara att skapa bra rutiner i en ny relation då båda är rätt slarviga. Jag har mestadels papper som dräller omkring, gärna i högar på borden som ibland förpassas ner på golvet (dessutom dålig på att handdiska och dammsuga) medan pojkvännen sprider ut det mesta som kan spridas ut, både på golv och bord. Detta retar såklart mig till vansinne då jag inte förstår varför han inte kan få disken att hamna i diskmaskinen, skräpet i skräppåsen och tvätten i smutskorgen åtminstone, det tar ju inte många minuter varje dag. Ibland slutar det med att jag gör en räd och ibland slutar det mest i sura miner ...

Hjälp, säger ni säkert nu, det är ju som bäddat för att misslyckas och ja, det är jag väl medveten om. I sådana stunder när jag varken är nöjd med mitt eget handlande eller andras så är det rätt skönt att läsa böcker med stor igenkänningsfaktor och förhoppningsvis inspireras av andras lösningar och få ny energi att ta tag i saker.

Skilda på låtsas handlar om en kvinnas längtan efter skilsmässa då hon totalt tröttnat på att ha totalansvar för både barn och hem medan mannen flyr in i mer och mer arbete. Hennes lösning är att skiljas då hon åtminstone får egentid varannan vecka, medan hennes man inte vill skiljas. Med hjälp av familjerådgivning, många diskussioner och gemensam läsning av böcker om barn och familjeliv med efterföljande diskussioner skapar de en metod i taget för att komma fram till ett sätt att leva som ger dem båda glädje att fortsätta relationen.

Väldigt öppenhjärtigt delar de med sig av sina metoder, dess lyckanden och misslyckanden fram till metoden "skilda på låtsas" där de har totalansvar för barn och hushåll en vecka i taget medan den andre parten får möjlighet till egentid för umgänge med vänner, träning, egen utveckling samt bonusstunder med barnen för gos och roliga aktiviteter.

Två gånger i veckan (tisdagar och fredagar) har den "ansvarsfria" parten i uppdrag att ordna gemensam vuxentid med vacker dukning och lagad middag med efterföljande aktivitet som film, spel, massage, bad eller liknande för att skämma bort den andre.

På lördagen läggs en gemensam tid för att umgås och hitta på något med hela familjen medan kvällen är fri för den andre om man inte har något gemensamt uppbokat.

Nivån på hemarbete och uppfostran läggs av den som har ansvaret. Denna part tar även och lämnar barnen måndag morgon till fritids/skola medan den andre börjar sin vecka med att hämta. På söndagen läggs tid för avstämning och överlämning av tider och planerade aktiviter. Det är även på söndagen som den övertagande parten har tid att handla och förbereda den nya veckan pigg och utvilad.

Nu säger inte jag att vi kommer följa det här, men det kan ju vara rätt tänkvärt att det i förväg är bestämt vem som gör vad. Om båda är lika trötta efter jobbet kan det ju vara rätt skönt att ha hand om matlagningen en vecka i taget eller två dar i stöten eller liknande då det även inbegriper att se till att allt finns hemma och dessutom städa upp efter sig! Det som stört mig en del på sistone är att jag kan bli utkörd från köket, men jag kan minsann bli ombedd att duka eller gå handla något som fattas ... för att inte tala om att saker länas kvar efteråt som grönsaksrester i vasken och disk och matvaror lite här och var. Sedan har jag inget emot att gemensamt laga middag eller städa tillsammans, men det har nog pojkvännen betydligt svårare för. Ja, det kan bli en spännande utmaning ...

3 kommentarer:

  1. Ja, det är nog bra att tänka på sånt innan eller iallafall någon gång.
    Jag tror att bara av att tänka och prata om saken gör att man blir mer medveten.
    Jag läste någonstans om något par som levde så och det funkade jättebra.

    Lycka till

    SvaraRadera
  2. Hej Skoogstrollet. Kul att du hittade min bok i hyllorna och dessutom väldigt smart av dig att vara proaktiv.

    Hälsningar

    /Kristina Haggård

    SvaraRadera
  3. Jag vill minnas att det kom en bok för något år sedan som hette något i stil med "Jag säger upp mig som familjens projektledare" som nog är på samma tema. Det är ju de där vanorna och ovanorna i det dagliga som kan ställa till det. Herr Fräkens ovana att lägga plastpåsar överallt eller att göra allt "sedan". VI bor ju var för sig och det tycker jag är hur bra som hest, jag får den egentid som jag behöver!

    Nä. inte kan mycket vädrande leda till förkylning. Frisk luft har ju aldrig dödat någon vet du väl, så då kan det inte ge någon förkylning...? Själv är jag väldigt varm av mig så jag behöver få bli "avsvalkad" ;-D

    SvaraRadera