fredag 4 juni 2010

Arbetslös igen

Ja, jag har ju länge vetat att sista arbetsdagen i maj skulle komma och att jag därmed var arbetslös igen. Tyvärr verkar det inte gå att förbereda sig på frånvaron av arbete utan apatin kommer smygandes varje gång. Sedan är ju det sjuka att i måndags när jag var inne som vikarie på ett av de ställen jag varit på som planeringspedagog så kunde jag fått jobba på ett ställe till. I tisdags var jag inne några timmar där och sedan har det varit tyst.

I tisdags och onsdags lyckades jag faktiskt nyttja hemmatiden till att få packat, rensat och slängt en del så det fanns tre fulla flyttkartonger att ta med när vi åkte hit i onsdags. Men sedan jag väl kom hit har energin flutit bort. Det är ju inte det att jag saknar saker att göra, för det finns både trädgårdsarbete och uppackning att göra, men jag har ingen lust. Igår låg jag mest i sängen och läste då jag visste att det skulle bli svårt att kunna jobba då jag hade ett möte inplanerat på eftermiddagen. Det var väl visserligen ett möte som jag var lite nervös för, men då är det ju trots allt bättre att sysselsätta sig.

Idag har jag i alla fall kommit upp i vanlig tid vid sju, om jag skulle få jobba, men tyvärr blev det inte så. Så sedan dess har jag ätit frukost två gånger, sett tre avsnitt av trädgårdsfredag och läst ikapp på bloggarna. Ute skiner ju solen så det vore perfekt att gå ut och fixa klart i odlingslådan och så, men varför ska det vara så svårt att ta första steget?

Samtidigt är det väl inte sysselsättning jag längtar efter, utan social samvaro ... Pojkvännen är ju inte hemma förrän halv sex och dit känns det väldigt länge. Dessutom pyr det dåliga samvetet över att jag inte orkar ta tag i jobbsökandet. Kanske är det så segt eftersom jag inte kan ta nästa jobb förrän i augusti och dit känns det som en evighet. Sommarjobbet är ju redan klart, så den 14-16 går jag bredvid och har introduktion och sedan börjar jag jobba måndagen efter midsommar och förhoppningsvis åtta veckor framåt, så det är ju inte så många arbetslösa dagar det handlar om ...

men jag vill vara pigg, energisk och motiverad till att göra en massa saker ... Jag ska väl ta och börja med att gå ut i solskenet ...

2 kommentarer:

  1. Ta det lugnt!! försök att inte dömma dina känslor så hårt. Ibland har man helt enkelt ingen lust och då får det vara så. En känsla som inte sällan kommer när man är mitt i en flytt.
    kramar

    SvaraRadera
  2. Ta det lungt du.
    Man blir trött och orkeslös både av att flytta och att vara arbetslös.
    Passa på att ta igen dej.

    Jag vet att det är svårt, men om du tänker att du har semester istället för att du är arbetslös kanske det känns bättre. För du har ju ett sommarjobb snart Och semester har alla rätt till.

    Det ska se att det löser sej.
    Plötsligt är det någon som erbjuder dej ett jobb eller du hittar det på något annat sätt. Tiden är inte mogen än.

    Många krama till dej

    SvaraRadera