onsdag 23 juni 2010

Det fria vårdvalet - en bluff?

Jag har ju i dagarna flyttat och behövde nu hitta till en ny vårdcentral då förkylningen vägrar ge med sig och jag trodde den var på väg upp i bihålorna. Detta visade sig dock inte vara så enkelt.

Jag vet ju att sambon går i ett litet samhälle två mil bort, men dit hittar jag inte ens. Då kändes det vettigare att välja en större ort så jag slog upp ortens vårdcentral på nätet. När de väl återringde visade det sig att det inte var så enkelt, eftersom olika orter "hörde" till olika vårdcentraler, så efter att hon samtalat med sin chef så fick jag ringa till ett annat ställe. Detta ställe visade sig vara nyöppnat och där fick jag frågan NÄR jag ville komma. Detta var ju positivt för mig, då jag kunde ta bussen istället för vår bil som kunde få för sig att strula då den är inne på service idag.

Visst känns det lite konstigt att gå till ett okänt, nytt ställe, men jag antar att de gjorde vad de skulle. De försökte titta mig i halsen, lyssnade på lungorna och tog ett blodprov för att se att det bara var virus jag hade i kroppen. Hem kom jag med hostmedicin och tips om att använda koksaltlösning i näsan för att inte få bihåleproblem, så nu hoppas jag förkylningen kan närma sig sitt slut.

Frågan är bara om jag har biverkningar av Cocilanan idag eftersom jag är allmänt snurrig i huvudet och därmed saknat matlust. Visst lite fick jag i mig, men det stannade inte kvar så länge ... Däremot verkar det hittills gått bättre med Mariekexen och blåbärssoppan, men snurrigheten kvarstår ... eller beror det på energibrist? Det är ju inte så mycket som smakar vid förkylning ...

Tack och lov att vi sköt på flyttstädningen tills imorgon och då blir det ingen medicin eftersom jag ska köra bil ...

För skojs skull googlade jag på det fria vårdvalet och konstaterade att de påstod att alla fått en valblankett i februari. Någon sådan har jag aldrig sett till ...

4 kommentarer:

  1. Vi har fått blankett, fyllde man inte i, tillhör man automatiskt det närmaste. Nu när du flyttar, kommer du få ny blankett, det fick sonen. Gld midsommar!

    SvaraRadera
  2. Usch sånt kan inte vara lätt. Tänk att man måste vara frisk för att kunna vara sjuk. Hur ska man orka med alla dessa olika turer, samtal och allt tjat för att få hjälp. Kram

    SvaraRadera
  3. Nämen usch. Hoppas att du mår bättre en dag som denna och kan njuta lite av god midsommarmat och härligt väder.

    Glad midsommar!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Hoppas att du mår lite bättre nu.

    Om du fortfarande har ont mot bihålorna kan du testa det här. Brukar funka för mej.

    Antingen duchar du riktigt varmt, så varmt du kan, över näsroten/mellan ögonen. Eller ett vattenbad med några droppar Oleum Basileum i och en handduk över huvudet. Det här löser liksom upp och så rinner det ut det som tränger i bihålorna.

    Vist är det kul men jättejobbigt att flytta. Jag försöker fortfarand få ordning och trivsamt för mej och barnen. Men vad lådor det blir, vad finns det i alla egentligen.

    Nu har en ttråkig låda stått i vardagsrummet sen jag flyttade hit i maj. En låda med "viktiga papper", en sån som måste gås igenom men bara är dötrist.
    Snubblar på den gör jag titt som tett och ändå får jag inte tummen ur.

    Det är så mycket roligare att sitta i trädgården och planera eller plantera växter.

    SvaraRadera