måndag 12 juli 2010

Nattliga äventyr

I natt kom äntligen det första efterlängtade regnet efter flera veckors torka. Tyvärr så hjälpte det inte så mycket mot temperaturen i sovrummet, så sambon fick panik och gick för att hämta min fläkt. Visst fläktade det skönt, men inte vågade jag ha på den hela natten för fler förkylningar vill jag inte ha. Dessutom har jag svårt att sova det när det surrar och låter.

Till slut somnade vi nog båda två för att mitt i skönhetssömnen väckas av en katt som bestämt jamar mjau, mjau, nu vill jag ha uppmärksamhet. Som tur var klappade jag inte upp henne i sängen utan insåg i tid att det var ett annat läte. Inte blev det bättre av att stunden senare höra ben som krasade. Usch, säger jag bara.

Det oljudet vill inte jag lyssna på, så det var bara att leta fram glasögonen och tända lampan med en mycket sur sambo som följd. Misse släppte bytet som var typ 10 cm långt, troligen en sork. Fåglar fixar jag med papper, men möss och annat otyg med lång svans är bland det äckligaste jag vet. Som tur var hittade jag två kattspadar så jag kunde bära ut f-nskapet. Då visade sig att misse hade kvar ytterligare en blodig del, så det var bara att ta en runda till. Nu var hon verkligen INTE välkommen upp i sängen, utan jag körde iväg henne ner i källaren.

Jag hoppas verkligen att det var sista gången för detta var andra gången sedan i fredags som vi väcks av att katterna fångat elände nattetid.

Någon timma senare när vi hunnit somna upp dök hon upp igen och ville upp i sängen, men en dränkt katt ville inte jag, så jag lyckades vinna duellen och få henne att gå tvätta sig istället.

Äntligen kunde lugnet sänka sig igen ....

... tills sambon ska iväg till jobbet och stampar omkring som ett ilsket bi med skorna på efter sin keps. Ja, det är ju inte första gången som denna spårlöst försvinner ... Förra gången var väl jag skyldig som blev förbannad över att det låg vid datorn så alla papper åkte i golvet och den fick hamna i tvättkorgen. Den här gången berodde det på honom själv.

Jag hoppas han har lärt sig nu att man kan lägga den på SAMMA ställe varje kväll för jag uppskattar inte att bli väckt halv sex, så imorse var det en rätt trött fröken som vaknade trots sovmorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar