tisdag 5 januari 2010

Nytt år, nya mål

Jag har nu haft några dagar på mig att fundera över orden drömmar, nyårslöften och mål samt vad de innebär. För mig ger varje nytt år nya möjligheten att förändra sitt liv. Det känns som att varje nytt år är ett nytt oskrivet blad som ska fyllas.

Sedan får jag väl erkänna att jag är dålig på att hålla nyårslöften, men drömma om nya saker att göra eller förverkliga vill jag fortsätta göra hela livet, även om jag blir gammal och grå. Dessutom har jag läst tillräckligt mycket om mål och målbilder för att veta att mål ska vara mätbara både på lång och kort sikt, men jag tänker hålla mig till mål att sträva emot i första hand, eftersom det är väldigt mycket jag vill uppnå i mitt liv.

Saker som är viktiga för mig är att:

* Jag vill ha ett meningsfullt jobb som ger mig bra arbetskamrater med möjligheter att fortsätta utvecklas som person. Ett arbete som också ger mig lite pengar över så att jag som omväxling kan få unna mig saker och upplevelser utan att tänka ekonomiskt och sparsamt hela tiden.

* Jag vill slutföra Företagsekonomi B.

* Jag vill att alla i min omgivning ska få vara friska och leva meningsfyllda liv. Dessutom vill jag känna ro, balans och harmoni i kroppen.

* Jag vill ta mig tid att motionera för att känna mig stark och spänstig.

* Jag vill ha ett lättstädat hem så jag snabbt kan bjuda hem vänner utan att beklaga mig över att jag inte hunnit städa mer. Framför allt så vill jag umgås mer med mina vänner.

* Jag vill att vi bygger växthuset så det blir klart lagom till odlingssäsongen, så jag kan lära mig mer om odling. Dessutom vill jag skapa ett köksland med hembyggda odlingskragar.

* Jag vill bli gravid och få barn för att sedan kunna slå mig till ro som sambo på landet, annars vill jag fortsätta ha stadens utbud av fritidsaktiviteter och närhet till vänner.

* Jag vill ha tid att fortsätta blogga och uppleva glädje och samhörighet med dem jag kommunicerar och får kommentarer av.

* Jag vill fortsätta utvecklas och lära mig nya saker. Just nu ligger fotograferandet som ett område där jag vill lära mig mer om att både ta bra kort och att använda kamerans finesser. Jag vill också få mer inspiration till att laga mat, gärna genom att prova nya recept. Sedan finns ju alltid behovet av att utvecklas som person.

Ja, allt jag vill visar väl på vem fröken är i ett nötskal. :-) Kanske inte så konstigt att jag får nöja mig med om jag lyckas genomföra hälften eller åtminstone ta små steg i taget.

Sedan återkommer frågan om jag har lyckats tänka nya tankar eller bara harvar runt i gamla hjulspår? Med tanke på att jag vill göra en nystart så har jag börjat läsa om de böcker som kan ge motivation. En jag precis läst är Birgitta Sandberg-Hultmans bok Konsten att göra det man vill av sin tid. I denna bok påstås det att 80 % av våra tankar är "gamla". Så jag hoppas att med er hjälp nå ny kunskap och tankar, även om det är gamla tankar för någon annan ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar