lördag 23 januari 2010

Rensa i röran vecka 2

Förra veckan kändes det som att jag låg på latsidan med rensandet, men å andra sidan påbörjade jag ett nytt jobb som krävde mycket tankeverksamhet.

Efter mycket funderande över om jag verkligen gjorde något så har jag kommit på att jag faktiskt städade igenom kylskåpet och torkade av väggarna och diskade alla hyllor i väntan på att pojkvännen lagade färdigt maten under helgen. När det var färdigt kändes det riktigt bra och överskådligt. Tyvärr så är det ju svårt att överföra tankarna med mina system till pojkvännen, så när han väl varit där så var det inte lika snyggt längre. Därefter tröt energin så facken i dörren får jag ta vid ett annat tillfälle.

Något som blev riktigt bra var att jag placerade större lådor längst ner så jag kunde sortera upp morötter och gul och röd lök för sig. När de ligger i plastpåsar finns det ju risk att det bildas kondens.

Sedan har jag fortsatt med att plocka upp och äta upp mat eller råvaror från frysen. Sparsam som jag är så försöker jag alltid passa på att köpa basvaror till extrapris. När jag läste reklamen så insåg jag att det skillde 10 kr mellan ordinarie pris och rabatterat pris på 800 g falukorv, så då kändes det bättre att vänta med inköpet. Planerar man bara i god tid vad det gäller räkor, kycklingfilé, lax med mera så vinner man ganska många kronor på ett år.

I övrigt har jag försökt styra upp mitt liv med att försöka göra en matsedel för vardagarna och sedan storhandla det som behövs. Framför allt känns det bra att ha saker hemma i reserv om man snabbt blir hungrig. För numera kommer jag ju inte alltid veta i förväg om jag jobbar eller är arbetslös måndagar och fredagar och då gäller det att ha mat i reserv som går snabbt att laga/värma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar