måndag 11 januari 2010

Rensa i röran vecka 1

Det går trögt med skrivandet, men nu är jag äntligen ikapp. Ett nytt jobb kom emellan ...

Först ut i år blev sylådan som länge har innehållit en härva av hopptrasslade trådar. Nu är de färgsorterade, men vi får se hur länge ordningen varar. Denna låda hamnar ju ibland upp-och
-ner och då är det inte säkert att ordningen består.
De senaste dagarna har det varit så kallt att det har varit lämpligt att frosta av frusen, som jag skjutit på ett bra tag. Det känns skönt att ha blivit av med istäcket som hade samlats längst upp. Medan frysen frostades av åkte maten ut i loftgången, för på balkongen ligger snölagret tjockt. Jag tror inte det var någon som passade på att förse sig med min mat, inte ens fåglarna var aspiranter.
En del gammalt bröd anno 2008 åkte i soporna innan jag gick ut på en promenad och kom på att fåglarna kanske hade velat ha det ...

Resten av maten bokfördes innan den fick en ny plats i frysen. Nu är det sorterat så jag har köttråvaror på en en hylla, färdiga portioner på enn annan och grönsaker, frukt och bär på en tredje. Målet är att äta upp maten ur frysen innan likadan påförs på nytt. Rensningen har påbörjats.
Nästa projekt var att få ordning i vasskåpet så de stora glasskålarna kunde få plats igen efter användning under december. Mammas inläggningsburkar åkte ut och placerades i en plastpåse i väntan på att jag träffar mamma nästa gång, kanske redan i veckan som kommer.
Kvar finns nu vaser, vackra flaskor och några extraburkar för sylt och dylikt. Och ja, hade jag inte varit ekorre så hade jag säkert slängt lite till, men första steget är att saker får plats!
Därefter blev det burkskåpets tur. I lådan förvaras mina burkar som jag sparar frysta matportioner i. Nu är de sorterade efter storlek med tillhörande lock och inte bara huller om buller som innan.
Även här har det blivit ordning igen efter att kakburkarna flyttades och lite bortkomna burkar kom på plats i burkskåpet, så nu är här smulfritt igen.
Sedan har jag skaffat en teckningsbok där jag har börjat samla alla listor och andra papper som jag genom åren skrivit gång på gång, men i olika block. Från och med nu ska allt hamna på ett och samma ställe!
När jag fixade med det upptäckte jag att jag saknade vissa papper som låg i näst nedersta lådor i köket, så det slutade med att jag fick ett ryck och sorterade upp saker där också. Nu ligger alla papper samlade i märkta plastfickor och kuvert, så blir det lättare att föra rensningen ytterligare ett steg framåt nästa gång.
Rom byggdes ju inte på en dag sägs det, så därför är jag nöjd om jag kan få bättre ordning som bibehålls under det närmsta halvåret. Det är ju inte så svårt att snygga till, utan utmaningen är ju att behålla den goda ordningen så det inte blir lika jobbigt nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar