lördag 10 april 2010

Hur väljer man humör och energi?

Visst har jag lyssnat på Kay Pollak och hört honom säga att man kan välja glädje. Jag tror även att jag har läst böckerna, åtminstone den ena, men det var rätt länge sedan så jag minns inte så noga.

Visst så är det kanske, men jag har ändå svårt att tro det på morgonkvisten. För vissa dagar vaknar jag pigg och entusiastisk och skuttar lätt ur sängen, andra dagar är som idag då jag vaknar alldeles för tidigt och vill tillåta mig att sova längre när jag får. Samtidigt är jag trött och modlös, inte alls sugen på att plugga och så mycket annat är inte inplanerat. Ute är det mest grått till skillnad från dagens solsken.

Så frågan är, har jag sovit för länge så jag har blivit trött eller är det en biverkning av gårdagens blodgivning? Kanske har jag helt enkelt druckit för lite. Tja, det jobbiga är väl att det inte finns några tydliga svar. Visste jag det så vore det ju lättare att åtgärda. Jag somnade i alla fall runt tio och vaknade andra gången vid sju. Då blev det en lång stunds trädgårdsläsning innan jag slumrade till igen och nu är det mest en sådan dag då jag helst vill ligga i soffan och slöa, men inte är tillräckligt trött för att sova mer. Ja, jag får väl hoppas på att lite siffror väcker liv i mig. Går det åt fanders så vaknar irritationen till liv i alla fall.

Eller kommer energin med att man har något kul att se fram emot?

Just nu känns ju livet mest som en lång transportsträcka i väntan på att det är klart hos pojkvännen så jag kan börja ta tag i flyttandet. Igår fick jag i alla fall bekräftelse på min uppsägning tillsammans med en checklista för städningen. Jippie vad kul. Det går ju an om man har en ny och fräsch lägenhet som kan bli ren, men min är så pass sliten att man kan skrubba och skrubba. Dessutom så känns det lite vemodigt att lämna stans utbud, men men jag får väl roa mig i trädgården och bli bättre på att bjuda hem mina vänner samt göra biblioteksbesöken till små utflykter. I Jönköping går jag ju dit rätt ofta som sagt, så det lär märkas om inte närmsta biblioteket i byn är kvällsöppet.

Ha en energigivande helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar