lördag 24 april 2010

Vad var det då jag ville göra?

Jag vill bygga fler odlingslådor för att få ett grönsaksland.

Jag vill ha en förodlingshylla vid fönstret för att få plats med fler sådder. Bara idag och igår har jag sått massor med solrosor, luktärter, krasse, slingerväxter, gurka med mera. Egentligen går ju mycket sås direkt ute, men då det finns en del kvar att göra innan dess så får det bli mer förodling.

Jag vill dokumentera och visa hur fin trädgåden ser ut på sina ställen, dessutom är det bra för det dåliga minnets skull ...

Jag vill få flyttat garderoberna i sovrummet och få mina första flyttade lådor på plats så jag känner mig på g.

Jag vill gräva till en ny rabatt.

Jag ville köpa min första ko-på-påse, men jag har redan glömt var den skulle användas.

Jag vill få upp listerna i vardagsrummet, så det blir ordning så jag kan stapla kartonger där i väntan på att möblerna flyttas, men N behöver vila.

Ja, så såg listan ut innan jag tog mig för något. Nu ett antal timmar senare är maten lagad och äten och jag har fått energin tillbaka. Jag har på egen hand flyttat om garderoberna i sovrummet, så jag har fått mina två på plats och lådorna från bilen har fått flytta in.

Sedan har jag borstat av trappan och försökt få den ren med lite vatten, innan jag fortsatte med gången. Därefter har jag ställt ut blommorna jag köpte på torget och byggt om mitt stenröse och flyttat undan de trasiga gångstenar som inte behövdes. Sedan blev det ju ett antal runda stenar över så började jag gräva ur en upphöjd gräshög med kommande prästkragar och bergsklint samt ett antal tegelskärvor som jag retat mig på väldigt länge, men då detta hål (i gräshögen) är ett tillhåll för pissmyror har det inte känts så lockande.

Tack och lov var inga myror vakna, så nu är diverse grova rötter avsågade och rabatten på 180 cm i diameter är färdig för återplantering. Tyvärr var det innan jag kom att jag ju tänkt lägga gamla löv/kompost i botten för att få lite bättre höjd, men det får som sagt vänta till imorgon. Ja, två maskiner har tvättats under tiden.

Nu är jag åtminstone på gott humör, även om jag är lagom trött i benen. Det återstår att se vad ryggen tycker imorgon. På morgonen satt jag på golvet och sådde en massa och det brukar inte vara helt ultimat ur ergonomisk synvinkel. Ja, blir man nyfiken på resultatet får man läsa i min trädgårdsblogg På grön spaning med Skoogstrollet.

Dessutom piggnade pojkvänen till efter maten så ungefär hälften av listerna är på plats.

2 kommentarer:

  1. Vad mycket du har hunnit på en dag.

    Jag har packat fler lådor.
    Grävt upp två lavendlar, vita tror jag.
    Klipte ner dem lite också och satte ner topparna i samma kruka och hoppas på att de rotar sej.
    Städat ur och packat det som var något att ha ur garderober i hallen.

    Tänk vad mycket skrot man samlar på sej.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har bara legat i soffan och snytit mig, respektive legat i sängen och hostat. Det är väldigt försmädligt att inte orka med mer! Jag hade ju tänkt att jag skulle vara frisk idag, men tji fick jag!

    Hur går det med att få någon ordning på pojkvännens oordning? Jag har helt sonika sluta att vara hos herr Fräken, för ser jag inte eländet där så behöver jag inte tänka på det och bli irriterad.. det verkar enklare än att få honom att städa på mitt sätt...

    SvaraRadera