måndag 22 februari 2010

En bra dag ...

Det känns som att jag har haft en bra dag.

Mobilen spelade sin trudilutt vid sju och jag och Gullan låg i sängen och mös, hon placerad på min arm, så inte ville jag gå upp utan snoozade genom att ligga kvar och läsa några sidor i en härlig bok. Innan frukost satte jag in receptet till fredagens fantastiska soppa med kyckling, kokosmjölk, ingefära, chilipeppar och champinjoner. Leta efter Blue Dragons nyårsbroschyr i affären, ja det gällde nog inte det svenska ... :-) Kanske finns det på deras hemsida också. Ja, det är inte ofta jag tycker min mat smakar som jag minns den från restaurangerna jag varit på.

Innan jag hann få fram frukosten ringde telefonen om jobb så det var bara att snabbt slänga i sig lite yoghurt, packa tofflor, fleecetröja och block för att dra på sig termobyxor och bege sig iväg. Mindre än en halvtimma senare var jag där.

Maten får de såvitt jag vet från högskolan och för ovanlighetens skull var potatis, sås och biffar riktigt gott, jag som varken gillar brunsås eller förfabricerade biffar, men det var inte de här bamsingarna i alla fall. Medan de andra nattade barnen städade jag köket och sedan gick tiden riktigt fort tills klockan redan var två och jag var ledig.

Visst funderade jag på en promenad, men jag var trött och det var riktigt kallt om kinderna så jag föredrog att krypa ner i sängen och fortsätta på min bok. Medan jag fortfarande låg kvar och drog mig ringde telefonen, så nu är jag kallad på intervju. Om jag har tur så kanske jag kan jobba 80% från och med april. Visst vill jag ha heltid, men det får väl gå lite deltidsdagar om nu tjänsten är förlagd på 5 dagar. Dessutom vore det såå skönt att veta vad man gör till juni ut.

Pojkvännen var väl som väntat inte så positiv, eftersom det ligger åt fel håll ... Nu har jag ju inte direkt möjlighet att rata jobb även om det vore praktiskt att få in en fot i hans hemkommun. Jag blev ju erbjuden en intervju där två dagar efter jag påbörjat mitt nuvarande jobb.

Sedan har jag gjort köttfärssås med gräddfil i. Det blev väl inte någon större skillnad mot creme fraiche som jag oftast har i mer än att jag saknade ketchupen. Varför ställer man in en i princip tomflaska utan att skriva upp det på listan? Nu ställde jag visserligen in den igen, men skrev samtidigt upp det på listan. Så nu har jag mat till tre portioner inklusive två med spaghetti. Jag har alltid lika svårt att få till lagom där.

Dagens enda besvikelse är att jag funderar på om en vän som jag inte sett på länge ska höra av sig. Vi bestämde att det skulle skrivas in i kalendern om att ses idag, men fortfarande har jag inte hört något ... Detta stod jag och irriterade mig över när jag lagade mat så jag skar mig när jag skärde lök. Inget att direkt gnälla över precis, men det kan ju vara bra att vara fokuserad på vad man gör när man har kniven i handen. Mest irriterande är att se framåt saker som inte infrias vecka efter vecka. Jag är en person som vill tro människor om gott trots en del elände i livet, men i det här fallet börjar jag fundera på om jag ska ge upp hoppet ...

4 kommentarer:

  1. hej Trollet, tack för att du skrev o för att du saknade, fick mig o skriva lite här iaf, och lite bättre kanske det blev.
    Kul för dig om du får jobbet, vore väl skönt med lite mer ordnade förhållande,
    Ledsamt med din kompis, men tyvärr är ju vissa jäkligt dåliga på att höra av sig, o lovar runt och håller tunt. Men vänta du och se, så ska du se hon dyker upp, något kanske har hänt henne, typ hon har tappat en framtand elller nåt (ler)
    ha gott

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad kul att en "ny" röst gjorde sig hörd, det gillar jag!
    Jo jag köpte till o med 3 st såna där baljor från Jysk, ångrar lite att jag ej köpte fler för de är underbara!
    Kanske får de fler till sommaren o då får vi klippa till! :)

    Kram Git

    SvaraRadera
  3. Du får väl fokusera på det bra som hände och glömma förtretligheterna... jo, lättare sagt än gjort! Låter bra med jobbet, även om det inte är heltid så kan man ju planera lite mer och inte behöva sitta hemma och vänta på om de ska ringa eller ej...

    Hm, så mycket som jag snackar så borde det inte vara något problem med turkost därför.. men spännande teori! ;-)

    SvaraRadera
  4. hej Trollet, allt väl? Ville bara säga trevlig helg

    SvaraRadera