lördag 6 februari 2010

Rensa i röran - slutet av januari

Ja, så här i efterhand kan jag väl inse att det inte har hänt särskilt mycket på rensningsfronten, å andra sidan fick jag ju tipset från bloggen Ulrika Gabriel Inspiratör att ta det lite lugnt nu när jag har fått jobb. Det var en del jag fick som svar på min fråga om smarta tips vid nytt jobb. Vill du läsa mer om hennes tips så gå in här.

Det som uträttats sedan sist är att besticklådan är urtorkad och att jag kommit på att jag ska använda mina trasiga blåa besticksskaft som blompinnar i landen till våren. Även de andra delarna sparas i dagsläget för att kunna tas med på utflykter och dylikt. Skulle de komma bort är det ingen förlust, annars är det med sorg jag ser mina bubbelbestick gå sönder. Tanken var ju att komplettera IKEA´s blåa Bubblor med ett nytt halvdussin efter separationen, men då hade de redan utgått. Istället blev det en billig liknande variant inför ett nyår, tyvärr av sämre kvalitet. Sedan dess har jag inte hittat några jag vill ha till vettigt pris, så det får duga med 2 sorters bubblor samt besticken jag fått av mormor och morfar som barn när jag fyllde år någon gång. Tyvärr blev ju inte alla fina efter en tidigare brand, men jag gillar definitivt dem jag har kvar. De är stilrena, lagom tunga och snygga med sin inristade rand.

Sedan har jag påbörjat årets ekonomipärm genom att sätta in ett register med nyskrivna flikar. Det komiska är att det fortfarande inte står Swedbank, eftersom jag brukar skriva av föregående års register.

Dessutom har jag rensat ut en hel del reklam och slängt i grovsoprummet till återvinning. Pojkvännen tycker jag är knäpp som läser reklam, eftersom jag samlar den på hög tills jag bläddrat igenom den.
Till viss del är jag beredd att hålla med. Sett ur miljöaspekten så borde jag inte ha den, men samtidigt är det ett kostnadsfritt nöje att fönstershoppa. Med tanke på att jag har varit arbetslös i halvårslånga perioder och sedan jobbat lika länge, så lever jag med en ekonomi inställd på sparsamhet. Visst shoppar jag lite extra kläder eller annat till hemmet när första lönen kommer, men sedan försöker jag lägga undan så mycket som möjligt till sämre tider för att fylla upp a-kassan eftersom jag är ensamboende. Visst jag har en pojkvän som proppsar på att jag ska flytta dit och bo fyra mil från stan, men jag är inte beredd att göra det bara ur ekonomisynpunkt eftersom jag får två mil till närmsta vän och fyra mil till alla aktiviteter och då är i princip totalberoende av bil. Däremot är det sagt att jag ska flytta dit till sommaren, så det är bara att hoppas på att förutsättningarna ser annorlunda ut då.

Det blev en lång utsvävning, tillbaks till reklamen. Genom att läsa/bläddra igenom reklamen får jag dels tillgång till nya recept, dels kan jag hitta vettiga erbjudanden om matvaror på både närmsta ICA, Willys och Maxi, så jag sparar ett antal kronor per vecka totalt sett. Det jag köper är ju i första hand basvaror som pasta, lax, kyckling med mera. Dessutom finner jag saker till hemmet som jag vill ha, men det krävs en rätt stor ansträngning för att komma iväg till just de affärerna och köpa dem, eftersom de flesta reklamaffärerna ligger en kvarts cykeltur bort, så det blir nästan bara efterlängtade saker. Dessutom har jag oftast en handlingslista med till mataffären och en begränsad budget på ICA-kortet.

I övrigt har det skett störst förändring i frysen då jag fortsätter plocka ingredienser därifrån. Extra nöjd har jag varit över att jag tänkt ut reservalternativ om jag blir hungrig på kvällen.

Även pojkvännen har fått ta del av rensningsutmaningen genom att vi har börjat sortera upp skräpet på vinden inför en tänkt kommande ombyggnation om vi ska bli tre i huset, för i framtiden kanske även N´s son kommer sova över där några nätter. Så vid en runda till tippen gjorde vi oss av med tre tv-apparater, två bildskärmar och ett expansionskärl. Ja, det sjuka i kråksången var att inte ens hälften tillhörde N utan fanns kvar sedan tidigare ägaren lämnade huset.
En stor skillnad oss emellan är väl att jag tänker på miljön genom min vilja att sortera medan han mer skiter i var sakerna hamnar, så vid utrensningen har jag sorterat upp skräpet. Jag motiverar mitt lilla engagemang med att jag är uppvuxen på landet, men det är ju han också ... Att sortera saker har varit en självklarhet sedan 97 då jag delade första egna lägenheten.

I jobbsammanhang har jag skapat flikar i mitt block för att skriva in viktig information för varje avdelning. Detta går så sakteliga framåt. Dessutom har jag skapat en sångpärm i A6-format som är lätt att ta med sig. Annars har mycket legat på sparlåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar