söndag 14 februari 2010

Rensa i röran vecka 5

Vad skönt det är när man äntligen får lite tid hemma och kan putta undan en del måsten för att få gjort det man skulle behöva. Så nu har jag äntligen torkat ur de 6 byrålådorna där jag förvarar alla kläder jag använder utanför hemmet. Det lät kanske kryptiskt, men jag försöker skilja på hemmakläder och vardagskläder eftersom jag har katter och inte alltid vet när jag möter allergiska barn på förskolorna. Mysbyxor och festkläder förvaras på ett annat ställe, så det får bli en annan dag.

Ja, Rullan hjälper ju ibland till på sitt sätt. Råkar man lämna minsta lilla springa så kan man räkna med att hon är där och puttar upp lådan för att sedan fiska ur byxor för att göra det bekvämt, innan hon lägger sig i lådan och hårar ner, till mattes stora förtret.
Dilemmat när man ordnar upp kläderna är ju bara vad man ska för system som kan vara hållbart ett längre tag så man hittar sina favoriter och slipper riva runt och skapa kaos när man har bråttom. Byxor och tröjor är väl en sak, men vad ska man ha för ordning i lådan med topparna? Just nu är det färgsorterat i blått, lila, rosa, grönt, svart och randigt, samt en hög för svarta linnen att ha under andra tröjor.

Hur gör du?

En hög med sommarlinnen, gamla linnen och ge bort-linnen åkte ur lådan, så nu ser det betydligt snyggare ut. Dessutom åkte all tvätt in i lådorna, vilket blev en del eftersom jag tror jag tvättade 5-6 maskiner i helgen med alla kläder, lakan, handdukar, täcken med mera.

Sedan fortsatte jag damma, dammsuga, svabba och byta till nyinköpta lakan. Vad är väl underbarare än att krypa ner i en nybäddad säng?

Även köket fick sig en omgång så köksbordet är avtorkat med nystruken duk och papprena är uppsorterade i snygga högar. Det får bli en annan dag som dessa hamnar på ett bättre ställe.

Det andra paret panelgardiner ströks och åkte upp. Tyvärr fick jag fästa den ena med nålar då panelvagnen hade rymt, så det blir till att leta.

Pojkvännen blev satt på att diska, dammsuga och svabba några av de andra rummen som fortfarande behöver plockstädas och dammas av. Han fick också dammsuga av soffan så det tvättade vita överkastet kom på tillsammans med en turkos fleecefilt och mina kuddar med stentyg.

Sakta, men säkert går det framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar