måndag 15 februari 2010

En delikat efterrrätt

I födelsedagspresent i december fick jag ett presentkort av min ena väninna, Du väljer restaurangen jag bjuder!

Jag brukar inte fira min födelsedag utan har valt att ha julfika med paketlek istället, men visst är det trevligt att få presenter när de ges av hjärtat och inte för sakens skull.


Nu är ju inte jag den som är ute och äter särdeles ofta, så vi diskuterade Pallas Athena och Twin City som alternativ. Båda är ställen som jag har varit på tidigare och där jag uppskattat maten. Säkert finns det fler trevliga alternativ, men det var de vi kom på, så det slutade med att ett bord blev bokat på Twin City.


Elin var sugen på vitlöksbröd så det började vi med. För att inte bli för mätta redan innan huvudrätten kom så var det enklast att dela. 2 stycken var räcker ju.


Till huvudrätt diskuterade vi Grillad vildsvinsfilé med parmesan & persiljerissoni, het paprika & chilikräm och amaronesky, men då det inte gick att få utan paprikakrämen så fick det bli pizza för min del istället, närmare bestämt en Frutti di mare med scampi, musslor, bläckfisk, räkor, kräftor, persilja och vitlök. Skaldjur är ju något jag verkligen gillar, men hemma blir det ju bara räkor och dem får jag äta ensam, eftersom N är allergisk.
Efter det var vi nog rätt mätta båda två, men efter att ha väntat lite så kunde vi allt tänka oss efterrätt också, ja det var Elin som hade gått och längtat efter det efter att ha studerat matsedeln hemma.

Så det blev Tartofo lemon med citroncrème & limoncellolikör, täckt med citronglass och citronmaräng.

Ja, det inte bara såg ut som en dröm, det smakade alldeles ljuvligt. Helt klart dagens bästa rätt.

Även jordgubben smakade ljuvligt även om det inte precis är säsong nu. Den uppstickande saken är citrongräs.

Mätt och belåten traskade jag hem för att fortsätta lördagkvällen i soffan. N gick och la sig tidigt medan jag såg slutet på melodifestivalen. Det kändes som att de låtar som gick vidare tillhörde mina alternativ i alla fall.
Ett stort tack för min goda middag!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag hittade hit via Rensa-utmaningen, men fastnade för ditt inlägg med efterrätten!!
    Läcker för både öga och gom!
    Och vilken trevlig present!

    Lycka till med fortsatt rensning!

    SvaraRadera