söndag 28 mars 2010

Och plugget väntar ...

Ja, motivationen var inte på topp idag heller utan jag var snarare på ett förskräckligt humör imorse. Jag förstår inte vart allt dåligt humör kommer ifrån just nu ...


Jag blev skitsur över pojkvännens alla dåliga ursäkter för att gå ut och röka. Han har slutat åtminstone en gång, men faller tillbaks igen och igen. Det som retar mig mest är att han periodvis påstår att han inte röker något på jobbet, men när han träffar mig som avskyr rök så är det tydligen helt okej. Detta gör mig vansinnig, så vår långa diskussion idag slutade med att han skulle göra ett nytt försök att sluta för gott.


Sedan går jag fortfarande och retar mig på den tavellist som någon av oss trampade bort en kant av i helgen, bara för att han valt att slänga den på golvet nedanför sängen tillsammans med en hög kläder ovanpå. Visst det är bara en sak, men i den fanns också drömmarna om att få färdigt min skrubb, så jag äntligen får ett hörn som bara är mitt innan/när jag flyttar dit.


Nu får jag leta rätt på en ny. I hans värld handlar det ju bara om att man kan köpa en ny (79 spänn), men med min vanliga otur på IKEA så hade den utgått ur sortimentet och den trämönstrade skulle också snart utgå. Alltså måste jag antingen hitta en på ett annat ställe eller vänta de veckor det tar att få eländet snyggt färdigmålat ... vilket tar en massa tid och extra energi.


Ja, jag har kollat runt. Visst nån list fanns på Rusta, men den är för smal eftersom jag vill få plats med mina pennburkar ovanpå. På Mio hade de en för 199 spänn, men den var inte ens snygg, så jag får väl slösa mer tid på att leta vidare. N får bevisa först att målningen av plywoodskivan blir bra, nu när han snodde bitar av bänkskivan till sin jäkla postlåda. Visst jag har en i köket också, men den börjar bli lite skamfilad och passar ju där den sitter ...


Tja, sen har jag faktiskt fått en del gjort, även om det inte var mycket av det jag skulle. Jag har läst ut en trädgårdstidning, läst lite i en annan bok medan N ockuperade köket. Sedan har jag sopat loftgången och slängt grangrenarna samt rensat och diskat ur krukor. Det fick bli en tur och köpa planteringsjord, så jag kunde plantera mina påskblommor. Därefter har jag sått en del till och möblerat om på "miniväxthus"-hyllorna.


Taklampan jag köpte på Myrornas har kommit till användning. Den kvarvarande lampskärmen från köket monterades med lampfästet från taklampan och fogades ihop med en strömbrytare. I samma veva uppfann jag ett användningsområde till de två andra lamphållarna, så nu huserar de som belysning för växterna. För att sammanlänka den plockade jag en förgreningsdosa från taklampan, så nu är det bara takfästet kvar av den lampan.


Sedan har jag slängt en del grejer till återvinningen och hittat en hjärtstol och ett hängande balkongbord. Det komiska är att det är en sådan modell jag kikade lite lätt efter förra året, men var för snål för. Istället blev det compact living på balkongen och i år blir det ju inte många månader, men det kanske går använda vidare i det tänkta växthuset ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar